Tadabbur Quran .



Bismillah ,

Alhamdulillah , dah tamat 11 hari puasa Ramadhan . lebih dari 1/3 . apa pencapaian kita ? banyak dosa atau pahala kah yang kita kumpul ?

Mahu share sedikit perkara yang berlaku di bumi Toronto ini selain dari puasa yang panjang dan makan free berbuka puasa .

Sempena bulan Ramadhan ini , dan bagi membantu ahli-ahli lebih memahami bacaan imam semasa terawih yang dilakukan hampir sejuzuk setiap hari , Usrah Toronto telah menganjurkan majlis tadabbur Al-Quran yang diakan setiap hari samada sebelum atau selepas solat Asar . Tadabbur dilakukan 1 juzuk sehari dan disampaikan oleh ahli-ahli usrah itu sendiri .

Tadabbur:
1) dalam 1 juzuk , akan dibahagi-bahagikan kepada mereka yang mem'volunteer'kan diri untuk memberi pengisian Al-Quran tersebut .

2) dalam masa yang diperuntukkan , ahli menyampaikan maksud maksud ayat Al-Quran dan memberi perkataan yang boleh mengingatkan pendengar kepada maksud ayat tersebut . (memandangkan ahli bukan fasih dan hafiz dalam semua ayat Al-Quran).
contoh: ahada a'shara kaukaban was shamsu wal qamar dalam Surah Yusuf mengingatkan ahli mengenai ayat yang menceritakan mimpi Nabi Yusuf melihat 11 bintang , matahari dan bulan sujud kepadanya .
tak/jarang bagi satu ayat penuh sebab ahli susah nak ingat .

3)tak semua ayat disampaikan makna nya . bergantung kepada ahli yang menyampaikan untuk memaksimakan masa yang singkat (lebih kurang 4 pages dalam 10 minit) untuk memilih ayat yang ingin disampaikan .

Kesan:
1) Alhamdulillah , kadang-kadang kita still susah nak ingat apa yang ahli lain sampai kan , tapi kita akan lebih mudah ingat apa yang kita telah sampaikan. bak kata sahabat saya , itu sebabnya shuyukh (jamak sheikh) suka menyampaikan ilmu kerana dengan menyampaikan , mereka lebih mengingati ilmu tersebut .

2)At least, kurang berkhayal semasa solat terawih kerana kita seperti mendengar penyampaian cerita kerana KITA MEMAHAMI MAKSUDNYA .

3)semasa majlis tadabbur, kita dapat ilmu yang kekadang kita tak tau atau kita lupa .
contoh: saya sendiri tak tahu yang zaman Nabi Lut adalah sama zaman dengan Nabi Ibrahim sampailah kami tadabbur ayat 69-71 , Surah Hud . ketika malaikat diturunkan Allah Ta'ala bertemu Nabi Ibrahim untuk menyampaikan khabar gembira bahawa dia akan menerima zuriat sebelum pergi kepada kaum Nabi Lut untuk membinasakan mereka .

4) dapat belajar  Arab kerana banyak perkataan yang Allah ulang samada kata yang sama atau kata yang lain tapi punya dasar yang sama .
contoh:
-perkataan kazzabu=mereka telah mendustakan , mukazzibiin=orang-orang yang mendustakan . so , perkataan dasar yang sama iaitu kaf dzal baa = dusta . mungkin kita tak pasti apa maksud sebenar kazzabu atau mukazzibiin bila dengar tapi at least kita dapat teka ayat itu berkaitan pendustaan .
-Allah banyak ulang perkataan mukminiin , azaab , muhsiniin . so, kita boleh cari makna perkataan yang regular ini supaya bila kita dengar walau tak faham semua , masih boleh teka sikit sikit ayat tu berkaitan apa walau tak dapat full maksud ayat tu .

Mungkin ada lagi , tapi cukup la sampai sini , semoga dapat diambil iktibar dan dapat mencuba . syukran ya Usrah Toronto . semoga Allah meredhai apa yang diamalkan dan disampaikan , insya'Allah , amin .

WAllahua'lam . 

2 comments:

  1. Aku rindu usrah la pulak. Teruskan usaha korang! Aku sokong dari Malaysia ni :)

    - Aiman Azlan

    ReplyDelete
  2. uhuh.. kteorang rindu ko jugak Aiman Azlan.. :)

    ReplyDelete

 

Why Do We Write?

Most of us are students and working professionals that strive for the purification of the heart. We believed that tazkiyatunnafs is a gradual process as the heart needs reminder 24 hours per day, 7 days a week.

Meet the Authors

Faiz At-Toulouse, Asyraf A. R., Abu Abdullah, Zagazig Guy, Rempo Al-Khain, Asozero.

About the content

As most of us are not full time Thallabul Ilm, we dedicate our free time to learn the islamic knowledge through multiple mediums such as islamic institutes (Al-Bayyinah Institute, Al-Kauthar Institute, Al-Maghrib Institute), Youtube lectures, Internets, Weekly Usrahs and Halaqahs, Meeting up with friends discussing about the personal heart issues or bigger ummah issues, and traveling (because traveling teaches you unexpected wisdom through unexpected circumstances)