Hadiah Rasulullah


Bismillahirrahmanirrahim


Mungkin kita selalu merungut. Merungut cakap kita ni umat akhir zaman. Kita hidup di zaman Rasulullah sudah wafat. Tidak adil jikalau dibandingkan dengan insan yang hidup dizaman Rasulullah dimana mereka lagi la senang nak mengamalkan Islam yang sebenar. Tak ade lah sangat distraction dan tak ade lah kita tengok kerosakan manusia yang melanggar perintah Allah sewenang-wenangnya. Takkan ade orang minum arak, berzina depan mata kita. Di zaman Rasulullah, memang kita boleh la cakap diorg perfect and so on. Jadi boleh ke guna alasan ni  nak lari dari tanggungjawab Allah. Boleh ke kite terima fakta ini bila digoda syaitan. Boleh ke kita teruskan hidup dengan amalan baik dengan mudah dengan tahunya kita tentang fakta ini. Sudah tentu bukan mudah. Sebab itu Rasulullah ada tinggalkan kita hadiah





ائتمروا بالمعروف , وانتهوا عن المنكر  فإن من ورائكم أياماً , الصبر فيهن مثل القبض على الجمر , للعامل فيهن مثل أجر خمسين رجلاً يعملون مثل عمله : قيل يارسول الله أجر خمسين رجلاً منا أو منهم ؟ قال : بل أجر خمسين منكم !!

Ertinya : “Serulah kepada kebaikan dan laranglah dari kemungkaran … dan sesungguhnya akan datang satu masa kelak, mereka yang bersabar (dalam menghadapi fitnah) seperti pemegang bara-bara api, manakala mereka yang bekerja (untuk Islam) di ketika saat itu mendapat ganjaran 50 kali ganda pahala amal seseorang . Sahabat bertanya : Adakah ganjarannya lebih dari  ganjaran 50 kali ganda pahala seseorang dari kalangan kami atau dari kalangan mereka ? , Berkata Nabi : Bahkan , ganjaran 50 kali ganda pahala dari kalangan kamu”


InsyaAllah, kalau hati kita ikhlas kerana Allah, kalau kita tegakkan agama dia sewaktu akhir zaman seperti sekarang, Allah bagi ganjaran 50 kali pahala sahabat. Sebab zaman sekarang, nak ikut ajaran Allah ibarat menggenggam bara api kan.

Hmm, tapi kan tak rasa pelik ke, Rasullullah tak pernah pun jumpa kita, tapi MasyaAllah dia memang sayang kita sebagai umatnya.
So, manfaatkan!


Rujukan Hadith boleh check disini
http://www.searchtruth.com/book_display.php?book=37&translator=3&start=19&number=4317
http://tintadakwah.multiply.com/journal/item/9


1 comments:

 

Why Do We Write?

Most of us are students and working professionals that strive for the purification of the heart. We believed that tazkiyatunnafs is a gradual process as the heart needs reminder 24 hours per day, 7 days a week.

Meet the Authors

Faiz At-Toulouse, Asyraf A. R., Abu Abdullah, Zagazig Guy, Rempo Al-Khain, Asozero.

About the content

As most of us are not full time Thallabul Ilm, we dedicate our free time to learn the islamic knowledge through multiple mediums such as islamic institutes (Al-Bayyinah Institute, Al-Kauthar Institute, Al-Maghrib Institute), Youtube lectures, Internets, Weekly Usrahs and Halaqahs, Meeting up with friends discussing about the personal heart issues or bigger ummah issues, and traveling (because traveling teaches you unexpected wisdom through unexpected circumstances)