5 pekara mengelakkan hati mati.



  1. Jangan lupa Baca Al-Quran. Baca la walaupun beberapa ayat.
  2. Jangan lupa zikrullah. Jadi zikir sebagai satu agenda yg mesti di lakukan dlm kehidupan seharian. Pilih la satu zikir, dan amalkannya.
  3. Cuba sedaya upaya utk bangun malam. lakukan solat tahajud walaupun tinggal 10 minit sebelum masuk waktu subuh.
  4. Hadiri majlis ilmu. Ringankan tulang menghadiri apa2 kuliah..sesungguh nya, amal memerlukan ilmu. Jika hendak beramal, kita perlu ada ilmu.
  5. makan makanan yang halal dan baik. Jangan sesekali makan makanan yang haram, ini kerana makanan tersebut akan menjadi daging dlm badan kita dan daging yang haram yang ada dlm badan kita walaupn sedikit, tidak akan dpt merasai syurga.
p/s...jangan banyak gelak ketawa, kerana ia bole menyebabkan hati mati...

wallahualam...

3 comments:

  1. assalamualaikum

    "jangan banyak gelak ketawa, kerana ia bole menyebabkan hati mati..."

    salah ke gelak/ketawa? is it cos risau org tu leka dan lupa Allah bila gelak ketawa banyak sgt? and maksud "hati mati" itu apa?

    salam

    ReplyDelete
  2. Waalaikum salam,

    gelak/ ketawa x salah.. tetapi dalam islam, kene bersederhana.. gelak jangan sampai melampau2.. Kerana effect gelak yang melebih2 ini boleh berlanjutan lame n secara x lgsg, menjauhkn diri dr mengingati Allah.. Apabila hati jauh dr mengingati Allah, hati menjadi mati.. Hati mati akan mencari cara lain utk memuaskan yakni dgn hiburan n seronok yg sementara. Walhal, hati akan hidup dengan mengingati Allah..

    So, ape yang disarankan untuk ummat Islam adalah, dengan mengikut cara Rasulullah SAW. Ada riwayat yang menunjukkan bahawa kebanyakan ketawanya ialah dengan tersenyum, dan apabila baginda ketawa, baginda ketawa seperti embun yang dingin. Sementara itu, ada juga riwayat yang menyebutkan bahawa ketawa Rasulullah tidak menunjukkan gigi. [http://dppkelantan.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=category&id=36&layout=blog&Itemid=85]..

    so ketawa boleh, tp jgn berlebih2 and selalu sangat..

    ReplyDelete

 

Why Do We Write?

Most of us are students and working professionals that strive for the purification of the heart. We believed that tazkiyatunnafs is a gradual process as the heart needs reminder 24 hours per day, 7 days a week.

Meet the Authors

Faiz At-Toulouse, Asyraf A. R., Abu Abdullah, Zagazig Guy, Rempo Al-Khain, Asozero.

About the content

As most of us are not full time Thallabul Ilm, we dedicate our free time to learn the islamic knowledge through multiple mediums such as islamic institutes (Al-Bayyinah Institute, Al-Kauthar Institute, Al-Maghrib Institute), Youtube lectures, Internets, Weekly Usrahs and Halaqahs, Meeting up with friends discussing about the personal heart issues or bigger ummah issues, and traveling (because traveling teaches you unexpected wisdom through unexpected circumstances)